Mielenkiintoista. En ole koskaan opiskellut saksaa lainkaan. Ainoat hetket, jolloin olen kuullut saksaa, ovat olleet ne harvat kerrat, kun olen katsonut Kettua tai jotain muuta yhtä kehittävää ohjelmaa. Hetki sitten istuin keittiössä syömässä. Perheen isä Marc jutteli siivoojan, Monican kanssa. He juttelivat aikansa ja kun isä istui takaisin pöytään,hän alkoi selittää ranskaksi, mistä olivat puhuneet. Minä ikään kuin keskeytin hänet ja sanoin ymmärtäneeni. Marc katsoi minua vähän hämmästyneenä ja kysyi, osaanko hyvinkin saksaa.

Vastaus on ei, en ollenkaan.Enkä oikein itsekään ymmärtänyt, miten oikein ymmärsin. Puhe keskittyi siihen, että Marc esitteli Monicalle lehtiartikkelia, jossa kerrottiin ikkunoihin kiinnitettävistä filttereistä, jotka estävät siitepölyn pääsyn sisätiloihin. Marc kyseli, tietääkö Monica näistä ja mitä mieltä on. Monicalle tämä oli ihan uusi juttu, mutta hän suhtautui keksintöön myönteisesti. Marcia tämä kiinnosti siitä syystä, että perheen poika Mikael kärsii allergiasta. Ja minä ymmärsin tämän kaiken saksaksi... Marc oli sitä mieltä, että multa puuttuu vaan lasinen pallo, sitten voisin alkaa ennustajaksi tai vastaavaksi.

Jossain vaiheessa tämän jälkeen Marc sanoi jotain musta Monicalle ja näytti vaivaantuneelta, kun ei voinut olla varma ymmärsinkö vai en. :)

Nyt ulos, il fait beau!